Sarjaenduro-ohjeistus
Sarjaenduro-ohjeistukseemme olemme koonneet tietoa sarjaenduroidemme käytännön järjestelyistä, kuten ilmoittautumisesta, ajanotosta sekä niiden turvallisuudesta.
Lisätietoja sarjaendurotoimintaamme liittyen saat Timo Koivulalta tai Ville Haipolta.
Ilmoittautuminen sarjaenduroon
Voit ilmoittautua sarjaenduroon jo ennakkoon ilmoittaumissivulla. Ennakkoilmoittautuminen on kuitenkin vapaaehtoinen eikä se ole sitova. Suosittelemme osallistujia ilmoittautumaan sarjaenduroihin ennakkoon, sillä se nopeuttaa ja helpottaa osakilpailuiden aloitusta!
Myös kilpailupäivänä on mahdollista ilmoittautua mukaan kilpailupaikalla. Ilmoittautumisen voi tehdä ajanottoon, kun ajanottolaitteisto on saatu toimintaan, mutta viimeistään kuljettajakokoukseen tai erikseen ilmoitettuun kellonaikaan mennessä, mikäli kuljettajakokousta ei järjestetä.
Joissain kilpailuissa joissa käytetään pakollista ennakkoilmoittautumista, ei paikan päällä voi enää ilmoittautua. Näistä kerrotaan tapauskohtaisesti kilpailuinfo-sivulla.
Varmistathan kuitenkin joka tapauksessa ajanottotarrojesi toimivuuden ajanotosta ennen varsinaisen sarjaenduron aloitusta!
Osallistumis- ja ratamaksut
Sarjaenduroihimme osallistuminen on maksutonta Kangasalan Moottorikerhon sekä SISU-Enduron jäsenille.
Joissakin kilpailuissamme voi silti olla erillinen ratamaksu, joka kaikkien osallistujien tulee maksaa. Mahdollisesta ratamaksusta tiedotetaan aina erikseen kilpailuinfossa ennen kilpailua.
Sarjaenduroihimme voi osallistua myös olematta kummankaan kerhon jäsen. Tällöin osallistumismaksu osakilpailuun on viisi (5) euroa, joka kattaa Kangasalan Moottorikerhon päiväjäsenyyden sekä kilpailun ajanotossa käytettävät ponderitarrat.
Vaihtokassaa meillä ei valitettavasti ole, joten toivomme osallistumismaksujen suorittamisen tasarahalla.
Ajanotto ja ponderitarrat
Sarjaendurokilpailuissamme on käytössä sähköinen ajanottojärjestelmä. Jokaiseen osallistuvaan pyörään liimataan ns. ponderitarra molemmille puolille pyörää (yleensä jäähdyttäjän ilmanohjaimeen sisäpuolelle). Tarraan ohjelmoidaan kilpailijan numero, jonka järjestelmä havaitsee ja käyttää tulosten tekemiseen.
Tarran kiinnipysymisen voi varmistaa puhdistamalla liimauskohdan hyvin sekä liimaamalla tarran päälle pätkän ilmastointiteippiä.
Ponderitarra on sama, joka on käytössä Kalkku ry:n laitteilla toteutetussa ajanotossa endurokilpailuissa. Samaa tarraa voi siis käyttää sarjaenduroidemme lisäksi lähes kaikissa kansallisissa enduron ja myös joissakin Cross Countryn kilpailuissa. Huomioithan, että joissain kilpailuissa ajanotto saattaa olla tehty laitteilla, joiden ponderitarra ei myöskään käy, vaikka onkin samannäköinen.
Mikäli tiedät, että pyörässäsi ei ole oikeantyyppistä tarraa tai et ole varma sen toimivuudesta, ilmoitathan siitä ajanotolle etukäteen esimerkiksi ilmoittautumislomakkeella. Myös vääräntyyppiset tarrat olisi hyvä poistaa ennen kilpailua, jotta ne eivät vahingossakaan sekoita ajanottoa!
Ponderitarroja saa tarvittaessa hankittua ajanotosta. Kangasalan Moottorikerhon jäsenille tarrat ovat ilmaisia ja muille ponderitarrat sisältyvät osallistumismaksuun.
Kilpailunumero pyörässä
Kilpailijan numero pyörässä on varmistukseksi ajanottoa varten. Mikäli järjestelmä ei jostain syystä havaitse ponderitarraa, otetaan kilpailijalle käsiaika. Käsiaika numeroidaan erikseen, joten ajanoton on tärkeää nähdä, kuka on kyseessä, jotta aika kirjataan oikealle kilpailijalle. Kaikkia kuljettajia ajanotto ei tunnista kypärästä eikä muista ulkoa kaikkien numeroita. Numeron ei kuitenkaan tarvitse olla minkään säännön mukainen, mutta kuitenkin mahdollisimman selkeä.
Käsiajat otetaan myös tunnistamattomille kuljettajille, mutta heidän tulosten saaminen saattaa kestää siihen asti, että ajat kohdennetaan oikealle kilpailijalle. Ajanotossa on saatavilla jonkin verran numerotarroja vapaasti käytettäväksi.
Katsothan myös numeron valintaohjeet ilmoittautumissivulta.
Kuljettajakokous
Kuljettajakokous pidetään noin viisi minuuttia ennen kilpailun alkua. Siinä käydään läpi kilpailun ajomäärät, kilpailun kulkuun sekä mahdolliset reittiin liittyvät huomioitavat asiat. Mikäli kilpailussa on mahdollisuus lämmittelykierroksiin, tulee ne ajoittaa niin, että ehdit kuljettajakokoukseen eikä kilpailun aloitus viivästy!
Kuljettajakokous voidaan toteuttaa myös kirjallisessa muodossa. Tällöin lähtöpaikalla tai muussa näkyvässä paikassa on esillä paperille kerättynä kilpailun oleellisimmat tiedotettavat. Kuljettajakokouksen toteutustavasta kerrotaan kilpailukohtaisesti kilpailuinfossa.
Turvallisuus
Kilpailija vastaa siitä, että hänellä on tarvittavat vakuutukset kunnossa. Lisäksi alaikäisillä kilpailijoilla on oltava tarvittavien vakuutusten lisäksi myös huoltajan suostumus kilpailussa ajamiseen.
Kilpailussa tulee muistaa, että kyseessä on vain kerhokilpailu eikä mikään liian totinen kamppailu. Jokaisella on myös auttamisvelvollisuus, mikäli kanssakilpailija on avun tarpeessa. Jos tapaat reitillä loukkaantuneen kuljettajan, anna tarvittava ensiapu sekä pyydä muita kilpailijoita ilmoittamaan asiasta ajanottoon. Tarvittaessa on hälytettävä lisäapua yleisestä hätänumerosta (112).
Tutustuthan myös muihin turvallisuusohjeisiin kerhomme sivuilla!
Keskeyttäminen
Mikäli joudut keskeyttämään kilpailun jostakin syystä, ilmoita siitä ajanottoon. Tällöin emme odottele ja/tai etsi ketään turhaan reitiltä.
Tulosnäyttö
Kilpailupaikalle pyritään saamaan tulosnäyttö, josta kilpailun aikoja voi seurata reaaliajassa. Mahdollinen tulosnäyttö löytyy yleensä ajanoton läheisyydestä. Osakilpailun tulokset päivittyvät reaaliajassa myös käytössämme olevaan live-palveluun. LIVE -palvelusta huomiona se, että keskeyttäneet kuljettajat näkyvät myös tuloksissa ja sotkevat hiukan sijoituksia. Lopputuloksissa tilanne on kuitenkin korjattu.
Sarjapisteet
Sarjan pisteet jaetaan siten, että voittajalle annetaan 10 pistettä, toiseksi tulleelle 9 pistettä ja niin edelleen ansaittujen pisteiden laskiessa piste kerrallaan nollaan asti sijoituksen laskiessa.
Sarjapisteet lasketaan vain Kangasalan Moottorikerhon jäsenille.